سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علودانی «علاء الدین» - غزنی- ناهور
 
پیوندهای روزانه
لینک های مفید

 

جرگه مشورتی، پس از چهار روز بحث و بررسی در مورد پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، نتایج بررسی‌های خود را با انتشار قطعنامه نهایی  اعلام کرد که مهم‌ترین بخشهای این قطعنامه به شرح ذیل است:

- در این قرارداد، احترام به دین مقدس اسلام، فرهنگ، رسوم و سنت‌های مردم افغانستان از مسائیل جدی بوده و باید توسط آمریکا رعایت شود.

- این قرارداد بین 2 کشور مستقل، دارای حاکمیت ملی و مساوی
الحقوق منعقد و به مدت 10 سال اعتبار دارد.

- اعضای جرگه مشورتی به شکل خاص از دولت آمریکا و افغانستان می
خواهد تا بر گفتگوهای صلح توجه کنند.

- امضای این پیمان باید منتج به صلح، ثبات و بهبود امنیت در افغانستان گردد.
- به منظور رعایت هر چه بیشتر اصل بی‌طرفی، کوشش شود تا دادگاه‌ها آن عده از پرسنل نظامیان آمریکا که در افغانستان مرتکب جرم می
شوند، حتیالامکان در دادگاه‌های آمریکایی در داخل خاک افغانستان صورت گیرد و آمریکا نمی
تواند تحت هیچ شرایطی در خاک افغانستان زندان داشته و یا زندانی را مدیریت کند.

- به خاطر اطمینان از پیشرفت بخش
های اقتصادی و بهبود سطح زندگی مردم افغانستان، توجه شود تا در قراردادهای نیروهای آمریکایی سیاست حمایت از اتباع افغانستان و قرارداد با شرکت
های افغان با قوت تمام تحقق پیدا کند.

- صلاحیت موافقت و اجازه در مورد ارایه تاسیسات و مناطق جدید و یا تغییرات در مناطق و تاسیسات موجود باید منحصر به رهبری سیاسی افغانستان باشد.

- در قرارداد همکاری
های امنیتی، پیشبینی شود که نظامیان آمریکایی نمیتوانند از فضای مجازی، شبکه
های اینترنتی و تلیفونی با مقاصد اطلاعاتی علیه اتباع افغانستان استفاده کند.

- سیاست خارجی افغانستان بر اساس منافع ملی افغانستان است و آمریکا اجازه ندارد تا از افغانستان علیه دیگر کشورها سوء استفاده کند مگر در صورتی که حکومت افغانستان اجازه دهد.

- دستورالعمل استفاده آمریکا از حریم هوایی افغانستان هر چه سریع‌تر با در نظر داشت حاکمیت ملی و کنترل کامل افغانستان بر حریم هوایی، آبی و زمینی این کشور تدوین شود.

- در صورتی که بر اثر فعالیت عادی و با عملیات نظامی نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به دارایی
های منقول، غیر منقول، مزارع و یا حقوق معنوی اتباع افغانستان و یا کسانی که تحت حاکمیت دولت افغانستان زندگی میکنند، صدمه وارد گردد، آمریکاییها مکلف به پرداخت خسارت به موقع و عادلانه آن می
باشند.

- اعضای جرگه مشورتی در مورد حفظ محیط زیست، عدم استفاده از مواد شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای تاکید نموده و از حکومت افغانستان می
خواهند مانع جدی ذخیره و استفاده سلاحهای هسته
ای در خاک افغانستان شود.

- در صورتی که آمریکا به تعهدات خود به شکل درست عمل نکند، جانب افغانستان باید امتیازات پیش
بینی شده برای آمریکا را لغو نماید.

با این مطالب که کمیته های پنجاه گانه به صورت قطعنامه پایانی مطرح کردند، متن پیش نویس پیمان استراتژیک با اکثریت مطلق آرا تایید شد و حاضرین از رییس جمهور کرزی خواستند این توافقنامه را هرچه زودتر امضاء کند.

نکته قابل توجه و تامل در روز پایانی جرگه این بود که جناب مجددی صاحب آمریکا را تهدید کرد که اگر به تعهداتش در این زمینه عمل نکند باید خود را برای جنگ با افغانستان آماده سازد! حضرت مجددی صاحب، بار دیگر تاکید کرد که آمریکا در صورت عملی نشدن وعده هایش، باید منتظر قیام مردم افغانستان به رهبری جناب مجددی باشد!

از طرفی محترم مجددی یکبار دیگر حامد کرزی را بی کفایت دانست و گفت: کرزی به سخنان من گوش نمی کند که اگر می کرد دچار چنین مشکلاتی نمی شد. اکنون هم اگر کرزی این توافقنامه را امضا نکند؛ من استعفا داده و از این وطن می روم. (البته قریب به ده سال پیش هم جناب مجددی رییس مجلس بود که قهر کرد و به خانه رفت و با اسرار مقامات دوباره بازگشت).

این از سخنان بسیار منطقی بزرگمرد جهادی کشور ما. اما بخوانید از سخنان رییس دولت ما. محترم کرزی در سخنرانی پایانی لویه جرگه مشورتی اظهار داشت: اکنون که شما عزیزان به این پیش نویس رای موافق دادید، بدانید که اگر یک بار دیگر آمریکا به خانه مردم افغانستان حمله کند، قرارداد ملغی است. اگر صلح محقق نشود، قرارداد ملغی است. آمریکایی‌ها باید در پایگاه‌های خود بنشینند. از امروز بازرسی خانه ها و رهگیری از سوی آمریکا متوقف است و مردم افغانستان آزاد هستند.

نکته دیگری که کرزی به آن اشاره کرد و کس نفهمید این بود که وی با آماری که از وزیر داخله ارایه کرد گفت طی این چند روز کشتار مردم کاهش یافته است. بدین معنا که اگر آمریکا بخواهد می تواند امنیت را تامین کند به همین جهت امیدوارم که بعد از این قرارداد هم آمریکا همین گونه امنیت را تامین کند.

     داکتر عبدالله با بیان اینکه کرزی، با رفتار و گفتار متناقض، باعث نگرانی مردم  می
شود، گفت: هدف از امروز و فردا کردن کرزی برای امضاء پیمان استراتژیک، کسب حمایت آمریکا از نامزد مورد نظرش برای انتخابات آینده ریاست جمهوری می باشد.

به امید روزی که افغانستان عزیز!« سرزمین سوخته!»  آباد، آزاد و بدون جنگ و خون ریزی، مأمن و پناه برای فرزندانش گردد!



برچسب‌ها:
[ دوشنبه 92/9/4 ] [ 9:48 صبح ] [ محمدهاشم حسینی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
همیشه نظرات شما را با اشتیاق می خوانم
بازدید امروز :1
بازدید دیروز :2
کل بازدید :182138
اوقات شرعی
><