سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علودانی «علاء الدین» - غزنی- ناهور
 
پیوندهای روزانه
لینک های مفید

 

یا مقلب القلوب والابصار

یا مدبر الیل و النهار

یا محول الحول والاحوال

حوّل حالنا الی احسن الحال

    

 برآمد باد صبح و بوی نوروز              به  کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال وهمه سال       مبارک بادت این روز وهمه روز

 

جشنهای آیینی عموماً مناسبتها وخصلتهای ویژه ای دارند که در میان اکثراقوام مشترک است ، مهمترین ویژه گیهای جشن یا عید ، ریشه های مذهبی ، اساطیری آن است که به آن هاله ای از تقدیس می بخشد . واژه جشن از ریشه YAZ ، به معنی نیایش وپرستش است وجشن نوروز نیایش در روز نو است وسپاس این که سالی دیگر از زندگی آغاز شد واعتقاد پارسیان در مورد نوروز آن است که اولین روزی است که زمانه وبدور فلک به گشتن آغاز کرده است.

در عین حال ، جشن به واقعه ملی خاصی که رنگ اسطوره به خود گرفته است نیز تعلق دارد و وسرانجام ، مناسبت دیگر جشن یا عید ، رابطه آن با طبیعت است .

آیین نوزور در میان فارسی زبانان حتی قبل از زرتشت وبابلیان ، بهار وسال نو را جشن می گرفتند وصورت قدیمی آن تقریباً به حدود سال 2340 قبل از می لاد مسیح باز می گردد. در کتیبه های بابلی از مراسمی  به نام عید اَکتیو سخن رفته که برگزاری آن دوازده روز طول می کشیده است که اکنون نیز دوازده روز آغاز سال جشن نو روزاست

عید نوروز را چنین گفته اند که چون جمشیدبرای خود تخت ساخت ، در این روز بر آن سوار شد وجن وشیاطین آن را حمل کردند و به یک روز از کوه دماوند به بابل آمد ومردم برای دیدن امر در شگفت شدندواین روز عید گرفتند .

  

ادامه مطلب...

برچسب‌ها:

[ شنبه 90/12/27 ] [ 11:5 صبح ] [ محمدهاشم حسینی ]

سال نو را به همه دوستان و خوانندگان عزیز تبریک گفته و آرزو دارم سال سرشار از موفقیت و شاد کامی داشته باشند.

دوستان! وقت تان خوش، دل تان بهاری باد.

برآمد باد صبح و بوی نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال و همه سال
همایون بادت این روز و همه روز

چو آتش در درخت افکند گلنار
دگر منقل منه آتش میفروز

چو نرگس چشم بخت از خواب برخاست
حسدگو دشمنان را دیده بردوز

بهاری خرمست ای گل کجایی
که بینی بلبلان را ناله و سوز

جهان بی ما بسی بودست و باشد
برادر جز نکونامی میندوز

نکویی کن که دولت بینی از بخت
مبر فرمان بدگوی بدآموز

منه دل بر سرای عمر
سعدی
که بر گنبد نخواهد ماند این کوز

 

ادامه مطلب...

برچسب‌ها:

[ شنبه 90/12/27 ] [ 10:38 صبح ] [ محمدهاشم حسینی ]

 

حمل:

1.      حمل،عید نوروز رخصتی. 2. حمل، روز معارف .24. حمل، روز استقلال رسمی افغانستان(1298ش).25. حمل، امضای توافقنامه ژنو(1367ش)

ثور:

6. ثور، برابر با 3جمادی الثانی شهادت حضرت زهرا(س).7. ثور،کودتای ترکی(1357ش).8. ثور،روز پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان(1371ش).18. ثور، روز صلیب سرخ. 23. ثور،برابر 20جمادی الثانی ولادت حضرت زهرا و روز زن.25. ثور،خروج نیروهای شوروی از افغانستان(1367ش).

ادامه مطلب...

برچسب‌ها:

[ یکشنبه 90/12/21 ] [ 10:1 صبح ] [ محمدهاشم حسینی ]

تمام کردار و گفتار پیشوایان ما درسی است برای خوب زیستن و زندگی شیرن داشتن که اگر کسی آن را به کار بندت قطعا از زندگی اش لذت برده و رضایت حق را جلب کرده است و در نهایت در دنیا و آخرت سعادتمند گردیده که منتهای خواسته فرزندان آدم همین است.

چند حدیثی از امام هشتم (علی بن موسی الرضا -علیه السلام-)برای خوانندگان عزیز گذاشتم تا در زندگی خود سرمشق قرار دهند.

سه ویژگى برجسته مؤمن
لا   یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ   رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا  السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پیامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم خویی با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر در هنگام تنگدستى و پریشان حالى است.
 
پاداش نیکى پنهانى و سزاى افشا کننده بدى
 
أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَةً، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ.
پنهان کننده کار نیک [پاداشش] برابر با هفتاد حسنه است، و آشکارکننده کار بد سرافکنده است، و پنهان کننده کار بد، بخشیده است.
 
نظافت
مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِیاءِ التَّنَظُّفُ.
نظافت و پاکیزگى از اخلاق پیامبران است.

صله رحم با کمترین چیز
صِلْ رَحِمَکَ وَ لَوْ بِشَرْبَة مِنْ ماء، وَ أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کَفُّ الأَذى عَنْه.
رابطه خویشاوندى را برقرار کنید؛ هرچند با تعارف جرعه آبى، و بهترین راه ارتباط با خویشان، خوددارى از آزردن آنان است.

بهترین بندگان خدا
سُئِلَ عَلَیْهِ السَّلامُ عَنْ خِیارِ الْعبادِ؟ فَقالَ(علیه السلام):أَلَّذینَ إِذا أَحْسَنُوا إِسْتَبْشَرُوا، وَ إِذا أَساؤُوا إِسْتَغْفَرُوا وَ إِذا أُعْطُوا شَکَرُوا، وَ إِذا أُبْتِلُوا صَبَرُوا، وَ إِذا غَضِبُوا عَفَوْ.
از امام رضا(علیه السلام) درباره بهترین بندگان سؤال شد.
فرمود: آنان کسانی هستند که  هرگاه کار نیکى انجام دهند، خوشحال شوند، و هرگاه بدى کنند آمرزش طلبند، و هر گاه عطا شوند، شکر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر کنند، و هر گاه خشمگین شدند ببخشند.
تحقیر فقیر
مَنْ لَقِىَ فَقیرًا مُسْلِمًا فَسَلَّمَ عَلَیْهِ خِلافَ سَلامِهِ عَلَى الاَْغْنِیاءِ لَقَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیمَةِ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبانُ.
کسى که فقیر مسلمانى را ملاقات کند و بر خلاف سلام کردنش بر اغنیا بر او سلام کند، در روز قیامت در حالى خدا را ملاقات می کند که بر او خشمگین باشد.

 

 



برچسب‌ها:
[ دوشنبه 90/12/1 ] [ 8:19 صبح ] [ محمدهاشم حسینی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ
همیشه نظرات شما را با اشتیاق می خوانم
بازدید امروز :1
بازدید دیروز :10
کل بازدید :182177
اوقات شرعی
><